NaslovnicaBolestiJuvenilni kronični artritis - idiopatski artritis

Juvenilni kronični artritis – idiopatski artritis

Juvenilni kronični artritis predstavlja upalu zglobova koja zahvaća djecu i mlađe osobe, različitih uzrasta i oba spola.

Juvenilni kronični artritis u Hrvatskoj pogađa otprilike nešto više od 1 ‰ dječje populacije.

Što je to artritis?

Artritis predstavlja upalu zgloba za koju su karakteristični otok, toplina, bol te posljedično smanjeni opseg pokreta. Može biti kratkotrajan i trajati od nekoliko tjedana, pa do više mjeseci ili godina. Najčešći oblik artritisa koji pogađa djecu predstavlja upravo juvenilni kronični artritis .

Bolest može započeti na različite načine, pa obzirom na način početka razlikujemo tri oblika juvenilnog kroničnog artritisa.

• Sistemski oblik
    • Poliartikularni oblik
    • Oligoartikularni oblik

OLIGOARTIKULARNI OBLIK

Kod oligoartikularnog oblika nailazimo na zahvaćena najviše četiri zgloba. Ponekad se javi samo na jednom zglobu, najčešće koljenu. Prognoza ovog oblika juvenilnog artritisa relativno je dobra, i funkcija zgloba biva dosta očuvana, iako se kod određenog broja bolesnika može razviti iridociklitis koji često recidivira i kao posljedicu ostavlja kataraktu ili glaukom, a može prouzročiti i gubitak vida. Kod nosioca HLA-B27 antigena koji obole od ovog oblika juvenilnog artritisa, često dolazi i do pojave sakroileitisa i koksitisa. U njih se nerijetko ovaj oblik bolesti razvije u obliku spondilartropatije nalik ankilozantnom spondilitisu. Češće obolijevaju dječaci, a od svih ukupno oboljelih ovaj oblik zahvaća oko 50% djece.

POLIARTIKULARNI OBLIK

Poliartikularni oblik juvenilnog kroničnog artritisa počinje postupno i podsjeća na reumatoidni artritis kod odraslih. Razlika je u tome što su zahvaćeni i distalni interfalangealni zglobovi na šakama, temporo-mandibularni zglobovi kao i intervertebralni zglobovi vratne kralježnice. Cjevaste kosti zaostaju u rastu, pa su djeca oboljela od poliartikularnog oblika obično niže tjelesne visine i kraćih prstiju na rukama. Češće obolijevaju djevojčice i zahvaćeno je 5 ili više zglobova. Rijetko se ukočenost i ankiloza temporo-mandibularnog zgloba mora liječiti operativno. Artritis intervertebralnih zglobova kralježnice uzrokuje smanjenu pokretljivost kao i bolnost. Tijek bolesti je gotovo jednaka kao i kod reumatoidnog artritisa odraslih osoba, a ovaj oblik zahvaća oko 40% ukupno oboljelih.

SISTEMSKI OBLIK

Sistemski oblik počinje povišenom tjelesnom temperaturom (preko 38C) koja je praćena crvenkastim osipom na koži, povećanjem limfnih čvorova, jetre te slezene. Prevladava opća slabost, bolesnik brzo mršavi i javlja se hipotrofija mišića. Izraziti su bolovi u mišićima i zglobovima, često artritis zahvaća nekoliko zglobova. Artritis može biti prolazan no u 50 % slučajeva može preći u teži progresivni artritis. Ponekada se može razviti i eksudativna upala porebrice i osrčja. Ove faze i stanja bolesti su vremenski ograničene, mogu se ponavljati ali ne ugrožavaju život djece. Najveća opasnost prijeti od razvijanja progresivnog poliartritisa. Sistemskim oblikom juvenilnog kroničnog artritisa zahvaćeno je oko 10% ukupno oboljelih.

Upalni karakter juvenilnog kroničnog artritisa potvrđuju odgovarajući laboratorijski testovi, a testovi na reumatoidne faktore su obično negativni.

LIJEČENJE

Liječenje obuhvaća primjenu medikamenata, slično kao i kod reumatoidnog artritisa, često i nesteroidnih protuupalnih lijekova kao što je ibuprofen. Bitnu stavku u liječenju predstavlja fizikalna terapija koja uključuje procedure kojima utječemo na smanjenje upalnog procesu u zglobu i mišićima, kao i medicinska gimnastika kojom postižemo odgovarajuću pokretljivost zglobova.

Kako se radi o djeci kod koje kostur još nije sazrio u potpunosti, terapija ultrazvukom je kontraindicirana i ne bi ju trebalo primjenjivati. U upalnim situacijama lokalno se može primijeniti krioterapija.

JUVENILNI KRONIČNI ARTRITIS – IDIOPATSKI ARTRITIS

Pratite nas

Fizikalna terapija Filipović i Bosnar

Popularno

Magnetna terapija – terapija magnetom

0
Primjena magnetne terapije u medicini je poznata već više od tisuću godina, no tek su u drugoj polovici 19. stoljeća počela znanstvena ispitivanja o...

Prijava na Newsletter

Prijavi se i budi u tijeku sa najboljim akcijama i najnovijom ponudom.

Unesite svoju e-mail adresu u polje ispod